KOUDE KERST

Na een warme eerste Kerstdag, vind ik het vandaag maar koud. Gisteren was het natuurlijk ook koud, maar niet in huis. Door de gezelligheid van de kerstbrunch, de aanwezigheid van alle jongens, de aanhang en de kleinkinderen, voelde het prettig warm. De brunch was weer een succes, al zeg ik het zelf.

Manlief had vanochtend al gezegd dat het vies koud was buiten en hij kon het weten, want hij had de hondjes uitgelaten. Ik ben slechts twee tellen buiten geweest, alleen om te zien of de vissen de Kerst goed zijn doorgekomen. Hard hollend ben ik weer naar binnen gegaan. Brrrr, wat viel dat tegen, zeg. We hoeven vandaag niets, dus ik bracht de ochtend puzzelend en (slechts heel weinig)logjes lezend door. Na een ogendichtdipje van zo’n veertig minuten was ik echt helemaal koud, koude handen, rode koude neus. Er hing nog net geen druppel aan, maar ik leek verdorie Rudolph wel. Hoe kan dat nou toch, dat het in huis zo koud voelt? De verwarming staat constant op 22 graden. Manlief en ik zijn allebei behoorlijke koukleumen. Als ik ga kijken of de temperatuur klopt, schrik ik me rot. Hij geeft maar 21 graden aan en dat kan helemaal niet als ie is ingesteld op 22. Hij zal toch niet kapot zijn? Waar haal je op tweede Kerstdag zo gauw een monteur vandaan? Als ik check, blijkt dat hij is terug gezet naar 20 graden. Potverdriedubbeltjes, wie is er met zijn tengels aan de thermostaat geweest? Logisch dat het hier zo koud is! Onze jongens hebben het niet gauw koud, nee, zij vinden het al snel te warm. Wie van de vier is er zo brutaal geweest om, zonder iets te zeggen, de verwarming omlaag te doen? Dat vereist enig discreet speurwerk natuurlijk, maar nu stel ik eerst snel de juiste temperatuur weer in. Dan ga ik dit logje tikken. Als ik hier mee klaar ben, zal het vast weer wat warmer zijn.

Zeg nou zelf, een koude Kerst, dat kan toch helemaal niet?

10 reacties

  1. zegdanniets said,

    26 december 2012 bij 3:39 PM

    Ik was het niet… heb er wel aan gedacht maar ben dr niet aan geweest.
    en het was inderdaad een succes. we hebben heerlijk gegeten!
    Nogmaals bedankt namens ons. fijne tweede kerstdag

    XXX

  2. Mrs. T. said,

    26 december 2012 bij 10:26 PM

    Hier in huis staat ie altijd om 20,5°C. Lekker warm.

  3. Regina said,

    27 december 2012 bij 9:39 AM

    Haha, bij ons thuis hebben we altijd discussies over de verwarming. Ik wil hem bijna altijd uit, want ik vind niets viezer dan zo’n verwarmingsklimaat binnen, man zet hem bij het minste of geringste aan, wat ik A. dus vies vind, B. zonde van het geld vind. Dus ook wij zijn er maar druk mee😀

  4. ingeding said,

    27 december 2012 bij 11:10 AM

    het was hier gister juist heerlijk, met zon en weliswaar heel veel (koude) wind, maar daar merkte je in elswout niks van. ^^
    in huis hier doorgaans 19,5 maar met dit soort luie dagen 20,5. ’s avonds wel eens warmer nog, wanneer we echt stil zitten op de bank.
    maar een koud kerst, met sneeuw, daar had ik juist wel zin in! nu voelde het meer als herfstmis!

  5. 27 december 2012 bij 10:01 PM

    Een koude Kerst moet wettelijk verboden worden! Als je er eens per jaar warmpjes bij moet kunnen zitten, is het dan wel😉
    Hou het warm, he?

  6. rietepietz said,

    27 december 2012 bij 10:56 PM

    Heeft inderdaad wel iéts met leeftijd te maken maar de één is nou eenmaal kouwelijker dan de ander
    Ook hier altijd een beetje stiekem schuiven ,Henk omhoog en ik omlaag!
    Voor mij is rond 20 meer dan genoeg ,Henk zou graag tot 23 graden gaan ,we komen dus meestal ergens in het midden uit !
    Maar gelukkig hebben we ons open haardje dus tijdens de kerstdagen was het gezellig warm !

  7. Leo's mening said,

    28 december 2012 bij 5:19 PM

    Het was hier op enig moment ook 22 graden in huis vanwege de gasten met de Kerst, zaten er nog twee te klapperen….Lastig om het iedereen naar de zin te maken. Haha! Pas in de auto, met de kachel op volle kracht, kwam een van de gasten weer wat op temperatuur. Bleek achteraf toch gewoon verkouden te zijn…..

  8. sumi said,

    30 december 2012 bij 12:48 AM

    Kinderen en kleinkinderen waren er de eerste dag, ik had het bloedheet, de kinderen hadden het koud. Daar snap ik dus niks van, het hoort andersom te zijn. Maar goed, het was gezellig en dat is het belangrijkste, toch! XXX

  9. Geesje said,

    30 december 2012 bij 11:16 PM

    En??? Zijn de verhitte gemoederen inmiddels afgekoeld?
    Ik wens je een fijne (warme) jaarwisseling toe en alle goeds voor in het nieuwe jaar.
    Nieuwe ronde nieuwe kansen..daar gaan we weer voor toch trui?

  10. rietepietz said,

    1 januari 2013 bij 9:56 PM

    P.S. Ik wens je natuurlijk ook een fantástisch nieuw jaar😉


Geef een reactie

