MUIZENBILLETJES

Met een fikse ruk trek ik het gordijn open. Onmiddellijk glijdt er een glimlach over mijn gezicht. Kijk nou toch eens, een koolmeesje, een pimpelmeesje, een merel en zowaar een roodborstje fladderen gezellig rond in de tuin. Er scharrelt wat over de grond. Een musje denk ik. Maar spontaan verdwijnt mijn glimlach als ik een goed doorvoede muis zie, snoepend van het door de vogels gemorste voer. Dat vind ik wat minder. Ik heb niets tegen muizen, hoor, maar ik vind het niet zo geslaagd als ze bij mij in de tuin rondlopen. Zo groot is die tuin nou ook weer niet. Ik denk namelijk dat, als er één muis kan zijn, de kans groot is dat er meerdere zijn. Balen.

Een muisvriendelijke val wordt geplaatst, heerlijk met wat pindakaas erin. Maar we hebben hier te maken met een slimme muis, die in een grote boog om de val heengaat. Minder vriendelijke vallen worden aangeschaft, maar ook deze weet ie te vermijden. Hoe komen we dan van dat beest af? Bij de sneeuw van afgelopen dagen hebben we geen sporen gevonden. Gaan muizen in winterslaap? Ik zou het niet weten, maar zeker is dat hij bij kou binnen blijft.

Als ik nu op de bank zit en iets zie bewegen over de grond in de tuin, zie ik onmiddellijk een muis. Elk musje, elk ronddwarrelend blaadje verandert in een muis. In mijn hoofd zit de tuin vol met muizen. Ik durf amper nog naar buiten. Niet dat ik bang voor ze ben, maar ik ben als de dood dat ze binnenshuis komen en dat lijkt me (laat ik het netjes zeggen) niet zo fijn. Help! Waar zijn de uilen, buizerds en sperwers als je ze nodig hebt? Die zou ik nu graag de winter door helpen met een heerlijk mals muisje.

Anders eet ik misschien wel muizenbilletjes met Kerst. Klaarmaken als kikkerbilletjes, denk ik. Daar moet dan natuurlijk nog wel wat lekkers bij, want muizenbilletjes, dat zijn slechts muizenhapjes.

10 reacties

  1. zegdanniets said,

    10 december 2012 bij 5:57 PM

    Zo een lief klein muisje….
    Vaak zijn ze wel met meerdere en waar komt deze vandaan??
    met een patio tuin vind ik het een knap kunstje van deze muis
    Misschien ook daarom dat hij de vallen weet te vermijden…

    XXX

  2. ram1955 said,

    10 december 2012 bij 6:26 PM

    Ach, en ze zijn nog wel zo schattig ……..

  3. Trees said,

    10 december 2012 bij 6:37 PM

    Ach, ik vind muisjes juist zo schattig… maar ja, het moeten er ook niet teveel worden. Hoewel muizen eten…nee, dat gaat me een muis te ver😉

  4. rietepietz said,

    10 december 2012 bij 8:11 PM

    Ja zo is het maar nét , één muisje is schattig maar zo’n hele muizen familie …..?
    In ieder geval proberen het vogelvoer zó neer te leggen/hangen dat er minder mee geknoeid kan worden
    .Maar eh….. misschien heeft het muisje ondertussen bij de buren asiel aangevraagd …zou toch kúnnen😉

  5. 11 december 2012 bij 12:12 AM

    één ding is zeker ik kom niet bij je eten met kerst, ik hou dus echt niet van muizen! IEKS!!! ze zitten vaak in de disselbak van de caravan, Vergif erbij!!!! Roep ik dan heel hard naar mijn lief.

  6. Mrs. T. said,

    11 december 2012 bij 8:35 PM

    Ach joh, dat muisje wandelde gewoon even langs en is al lang tig kilometers verderop. Wedden?

  7. 12 december 2012 bij 10:10 PM

    Haha, daarna houd je nog een flink knaagje in je maagje over😉

  8. ingeding said,

    14 december 2012 bij 7:43 PM

    muizenvallen buiten, mag dat eens wel? ^^
    hier ook gezellige vogeltjes bij ’t voer, nog geen muis gezien. hihi.

  9. Desire said,

    15 december 2012 bij 8:12 PM

    Agossie, en ik vindt ze nog wel zo wel lief, die muissies. Maar een heel leger is natuurlijk wat anders. Als die vogeltjes nou toch eens met mes en vork konden eten, voorkomt heel wat gemors😉

  10. Leo's mening said,

    16 december 2012 bij 9:52 AM

    Tja, dat ongedierte wordt aangetrokken door wat er zoal door de vogels op de grond wordt gemikt. Of door ons mensen zelf wordt gestrooid. Heb je een tuin vol met katten van de buren is de kans minder groot dat er veel muizen komen, dan worden ze natuurlijk opgevreten. Ooit liep hier vanuit de tuin ook een piepmuisje binnen. In een huis met twee actieve poezen niet zo handig. Het werd een gevecht op leven en dood. De muis vertelde het niet na…..


Geef een reactie

