KORTOM

Dit wordt een lang verhaal, dus ga er maar eens lekker voor zitten.

Twee weken geleden zijn we naar de Siepelmarkt in Ootmarsum geweest, samen met zusje en zwager. Niks bijzonders, zou je zeggen en dat was het ook niet echt, maar….. Op die markt vind je allerlei leuke stalletjes waar je kunt genieten van oude beroepen, zoals het klompen maken en kraaltjes breien. Heel leuk en interessant. De man van de kraaltjesbreikraam maakt ook sieraden en die kosten drie keer niks. Zusje vond een leuk hangertje met bijpassende oorbelletjes. Zij houdt van klein en niet al te opvallend. Ik meestal ook, maar soms, in een wilde bui, wil ik iets groters. Ik vond een hanger met mooie roze steentjes, maar helaas zonder bijpassende oorhangers. Bovendien wilde ik niet één, maar twee rozetjes aan elke hanger. De man wilde ze wel voor me maken, maar kwam tot de conclusie dat hij die steentjes niet meer had. Dat was een beetje jammer. Maar niet getreurd, hij wilde ze thuis wel maken en dan kon ik ze één week, of twee weken later op komen halen. Ach, doe eens gek, dacht ik en sprak af dat we twee weken later weer zouden komen, want dan was zusje jarig en dan konden we dat mooi combineren. Eerst naar Ootmarsum en dan door naar zusje.

Dat gebeurde dus gisteren. Omdat we regelmatig van mening verschillen met mevrouw de Wegwijzer, gingen we op stap met een gewone ouderwetse wegenkaart op schoot. Op mijn schoot welteverstaan, manlief moest natuurlijk rijden. Het zou een lang ritje worden, maar het was mooi weer, dus geen probleem. Ik ben best goed in kaartlezen, al zeg ik het zelf. Het was alleen een beetje jammer dat de route precies over twee kaartdelen ging en de kaart en ik kregen bijna ruzie. Ik, als oudste van de twee, was het verstandigst. Ja, kom maar op met je commentaar. Ik kan heus wel verstandig zijn, hoor en uiteindelijk heb ik toch gewonnen en kwamen we, na een prachtige toeristische route, via Wijhe en Nijverdal, op de plaats van bestemming, Ootmarsum. Het is een dorp van niks, maar volgens mij was half Nederland aanwezig. We vonden uiteindelijk een parkeerplekje bij een supermarkt, waar je in een blauwe zone anderhalf uur mocht staan. Dat kwam goed uit, langer hadden we niet nodig. We zouden op de Siepelmarkt ook een ontmoeting hebben met Geesje en haar echtgenoot. Ze had doorgegeven te zitten op het terras voor de VVV. Duidelijk, maar waar zit de VVV? Terwijl ik nog speurend om me heen keek op zoek naar die drie letter, stond opeens een dame met wijd gespreide armen voor me. Geesje! Na een warme omhelzing hebben we met z’n vieren een gezellig uurtje doorgebracht op het volle terras. Even heerlijk bijgekletst en koffie gedronken. Helaas konden wij niet langer blijven, maar we gaan dit vast nog een keer overdoen, maar dan zonder de drukte van de markt. Door naar de kraalbreikraam voor mijn oorbellen. Ze zijn leuk! Kosten: slechts € 5.95. Een tikkeltje gestoord moet je toch wel zijn om zo’n end te willen rijden voor een paar oorbelletjes, maar hé, de man vond ze zelf zo leuk, dat hij in het vervolg ook met de andere steentjes dubbele oorhangertjes gaat maken. Ik blij, hij blij.

Door naar zusje. Ze is 62 geworden, maar dat zou je niet zeggen. Ze had van zwager een i-pad gekregen voor haar verjaardag. Dat wist ik van tevoren en ik had dan ook beloofd daar een mooi jasje voor te kopen. Hardroze wilde ze. Geen probleem. Mijn padje heeft ook een roze jasje. Ze was en is er superblij mee en dat is natuurlijk altijd de bedoeling van een cadeautje. Het was beregezellig, want ook andere zus en zwager waren er. Ons kleine broertje kwam als verrassing ook nog samen met zijn vrouw. Beiden hadden er een vrije middag voor genomen en dat werd uiteraard zeer gewaardeerd. En natuurlijk waren daar ook haar beide zonen met de nodige aanhang en kinderen en iedereen bleef eten. Om zeven uur, meteen na de koffie wilde zus weg, want ze moesten nog tweeëneenhalf uur rijden. Ik weet niet wat het is met onze familie, maar als er afscheid moet worden genomen, worden er altijd nog hele gesprekken gevoerd. Staand, want je bent tenslotte aan het weggaan. Is dat bij andere mensen ook zo? Je zit een hele middag uitgebreid met elkaar te praten en op het moment van weggaan, moet er toch nog van alles extra besproken worden. Om half acht reden ze pas weg. Nog geen half uur later volgden wij, want de honden waren de hele dag alleen geweest. Zoon X heeft ze ’s middags wel uitgelaten en eten gegeven, maar wij waren al om half tien de deur uit. Ze verdienden dus nog een beetje aandacht van ons.

Kortom, we hebben een heel erg leuke dag gehad. Kortom? Zei ik dat echt? Nou, dan had ik het hele verhaal hierboven wel weg kunnen laten. Dan was het pas echt kortom geweest.

Voor wie geen zin heeft in een lang verhaal, volgt hier de korte versie.

Ootmarsum, wegenkaart, Geesje, oorbellen, jarig zusje, leuke dag.

16 reacties

  1. zegdanniets said,

    10 augustus 2012 bij 1:22 PM

    Was een mooie dag, leuk hoor!!
    kleine tip. de laatste twee regels kan je beter aan het begin zetten…

    XXX

  2. ram1955 said,

    10 augustus 2012 bij 1:37 PM

    Doe mij maar de lange versie. Veel leuker.

  3. Mrs. T. said,

    10 augustus 2012 bij 9:33 PM

    Kortom, helemaal gelezen. Van a tot z. En ik zeg: foto van die oorbellen!

  4. rietepietz said,

    11 augustus 2012 bij 9:17 AM

    Ik ben ( natuurlijk ) voor de lange versie gegaan , schrijfstijltje val prima in mijn straat je dus dan ga je níet voor kortom .
    Ik zou dan weer niét zo’n pesteind rijden voor een paar oorbellen en wel om twee redenen , ik heb een hekel aan lange autoritten maar , nog belangrijker , ik draag nooit oorbellen😉
    De juffrouw uit de routeplanner laten we gewoon kletsen als haar aanwijzingen niet in m’n straatje te pas komen maar ze mág blijven want als we écht de weg kwijt raken weet ze ons toch altijd weer op een punt te brengen waarvandaan het weer helemaal goedkomt😉

    • rietepietz said,

      11 augustus 2012 bij 9:20 AM

      schrijfstijltje val”t” natuurlijk in mijn straatje maar daar moet je maar aan wennen , er “ga” wel eens iets fout bij Rietepietz in het vuur van de inspiratie !

  5. Novelle said,

    11 augustus 2012 bij 9:49 AM

    nou jij hebt dus een super gezellige dag gehad…..je het ook genoeglijk beschreven

  6. geesje said,

    11 augustus 2012 bij 8:36 PM

    Een nog kortere versie: Ootmarsum, mijn plekje van rust, mijn lief en ik met Trui en Meneer Trui op een terras,rustige mannen en twee kakelende vrouwen, zeer gezellig!!!
    Gelukkig gaan we dit bij ons op de camping in Ootmarsum nog es overdoen!!
    Ik heb genoten Trui!!!!

  7. Leo's mening said,

    12 augustus 2012 bij 9:32 AM

    Ik heb toch maar de lange versie gelezen. Vrouwen en de weg vinden, het blijft een lastige combi. Maar als je dan een paar mooie oorbellen, een vriendschap en een leuke verjaardagviering overhoudt aan al dat getob onderweg, mag je niet mopperen…..

  8. hartelijkehothulk said,

    13 augustus 2012 bij 10:22 PM

    Gelukkig heb ik enkel de laatste zin gelezen😉

  9. platoonline said,

    16 augustus 2012 bij 8:45 PM

    Leuk verslag. Ik heb de lange versie genomen. En op het laatst de korte versie er nog even bij gepakt. Een paar jaar geleden was ik ook in Ootmarsum, vanuit Tubbergen. Een leuk dorp. Ergens in de buurt hebben we nog onze eigen frambozen en aardbeien geplukt. Ik vind het wel een gezellige omgeving. De mensen zijn er heel vriendelijk. Dat staat me nog levendig bij.

  10. Regina said,

    18 augustus 2012 bij 6:48 PM

    Zo lang was het verhaal niet, hoor. Juist dit soort stukjes vind ik leuk om te lezen, want het klinkt allemaal zo gezellig🙂 Geniet van je leuke oorbellen!

  11. inge said,

    26 augustus 2012 bij 1:39 PM

    hahaha zo lang was het verhaal idd niet, maar volgende keer de samenvatting bovenaan zetten scheelt wel ^^

  12. Truus said,

    29 augustus 2012 bij 10:08 PM

    Ik vind het een oergezellig verhaal en dan is het nooit te lang.🙂
    Afgelopen zaterdag was er in Putten zo’n ambachtenmarkt, mét een kralensieradenmaakster. Helaas was ik vergeten mijn fotoestel mee te nemen.😦

  13. hannekelive said,

    3 september 2012 bij 1:44 PM

    kortom: leuk!


Geef een reactie

