DECEPTIE

Zondag kreeg ik dan eindelijk deel 3 in handen. Mijn verwachtingen waren hooggespannen en na het lezen van de eerste paar bladzijden legde ik het boek weer weg. Ik wilde het wel meteen helemaal lezen, maar toch ook weer niet.

Het is alsof je een gevarieerd bord eten voor je hebt staan. Je proeft overal van en besluit dan welk onderdeel je het lekkerst vindt. Je neemt er tussendoor kleine hapjes van, maar het grootste gedeelte bewaar je tot het laatst om er zo lang mogelijk van te kunnen genieten. Dat heb ik met het lezen van boeken ook. Meestal schaf ik meer dan 1 exemplaar tegelijk aan. Door het lezen van de achterflap besluit ik welk boek ik het mooist vind en dat lees ik dan het laatst.

Nu had ik dus deel 3. Omdat ik niet alle drie de delen tegelijk kreeg, kon ik ook niet proeven door het lezen van de achterflap. Bovendien zijn het elkaar opvolgende boeken, dus moet je uiteraard met deel 1 beginnen.

Deel 1 vrat me op en zoog me naar binnen. Deel 2 probeerde hetzelfde, maar slaagde daar niet helemaal in. Ik was dus eigenlijk stiekem een beetje bang voor deel 3. Wat voor effect zou dat hebben? Opvreten of uitspugen? Ik moest het maar gewoon gaan lezen.

En nu is het uit. Ik werd niet naar binnen gezogen of opgevreten. Het was een totale deceptie in mijn ogen. Zeer chaotisch en onduidelijk geschreven. En dan het einde. Je gelooft het niet, maar het eindigt min of meer als in een sprookje: en ze leefden nog lang en gelukkig.

Maar het was helemaal geen sprookje. Het was in feite een gruwelijk verhaal.

Ik krijg sterk het gevoel, dat deel 3 slechts is geschreven, omdat deel 2 niet echt een eind had. Het leest als een afgeraffeld, rommelig vervolg. Jammer. Had voor mij niet gehoeven.

14 reacties

  1. Plato said,

    25 juli 2012 bij 4:17 PM

    Hmmm… dan ga ik dat boek maar niet lezen. Alleen…ehhh… welk boek is het. Drie delen. Gaat het om die veelgelezen skandinaviër (Sigthorsson of zoiets)?

    Overigens is het m.i. vaak zo dat vervolgdelen niet kunnen tippen aan deel een. Je ziet: de schrijver had ooit een uniek idee en dat had hij beter in één boek kunnen uitwerken. Het pleit voor het indikken van de tekst in plaats van oeverloos uitweiden.

    Een mooi voorbeeld hiervan vond ik bij Frederik van Eeden. De kleine Johannes. Deel I vond ik fenomenaal. Deel II levert Johannes af aan de maatschappij met al zijn donkere kanten en in deel III komt hij langs spirituele weg weer terug bij zichzelf. Deel I leest als een sprookje. Deel II en III zijn niet alleen thematisch verwrongen (dat is logisch) maar het boeiende is er af. Je ziet al mijlen van te voren hoe het afloopt.

    Ander boek: knielen op een bed violen. Velen vonden het fantastisch.., ik werd op den duur gek van het thema van dat christelijke doorslaan (wat de schrijver in veel boeken doet want dit thema is voor hem zo belangrijk). Het ware me liever geweest dat hij er in 200 bladzijden een puntige roman van gemaakt had en dan….klaar….

    Ik sla weer helemaal door. Sorry. Zal het nooit meer doen.

    • nieuwetrui said,

      25 juli 2012 bij 4:30 PM

      Plato, in mijn vorige stukje heb ik het al over die boeken. Daar staat over welke boeken het gaat.

      • platoonline said,

        27 juli 2012 bij 2:19 PM

        Aj… dat had ik inderdaad gemist. kwestie van slecht lezen geweest.

        De naam van de schrijver zegt me niets. Gezien jouw stukje is dat ongetwijfeld geen groot gemis. Het pleit ervoor boeken te gaan lezen waarvan de schrijver zijn waarde al heeft bewezen. Daarom ben ik ook zo gek op oude Nederlandstalige- en Russische literatuur. Dan hoef je je niet druk te maken om kwaliteit. Die is meestal wel aanwezig, of het je smaak nu is of niet.

        Sorry voor mijn ondoordachte vraag.

  2. ram1955 said,

    25 juli 2012 bij 4:24 PM

    Wat ontzettend jammer. Ik denk dat het helaas vaak gebeurt. Ik ben het ook met Plato eens.

  3. Novelle said,

    25 juli 2012 bij 11:25 PM

    jammer ja.

  4. zegdanniets said,

    26 juli 2012 bij 9:41 AM

    Dat is wel zonde, heb je er zo op verheugd en dan valt het zo tegen. Jammer!

    XXX

  5. Regina said,

    27 juli 2012 bij 8:15 AM

    O wat een tegenvaller, Echt heel jammer!

  6. ingeding said,

    28 juli 2012 bij 4:01 PM

    oh dat is altijd zo balen, dat je zo’n zin hebt in een boek en je leest en leest en bijna bij de laatste bladzijde weet je al, dit wordt ‘m niet meer.. gauw in een ander boek beginnen!

  7. Leo's mening said,

    29 juli 2012 bij 8:20 AM

    Ik heb dat bij boeken niet zo snel, ook al kan ik wel na een paar pagina’s lezen nogal eens besluiten niet verder te gaan, omdat de schrijver me niet weet beet te pakken. Lees ik dan alsnog verder wordt het niks. Je hebt als auteur nu eenmaal talent of niet. Het is niet een kwestie van over de heg mikken en hopen dat aan de andere kant daarvan lieden zitten die alles wat ze wordt toegeworpen als literair voedsel zullen zien. Ooit, al weer lang geleden, had ik dit bij de film The Matrix. Deel een was fantastisch, intrigerend ook, deel 2 een stuk minder goed en deel 3 ronduit een deceptie. Balen! Vooral als je er veel van verwacht…

    • platoonline said,

      29 juli 2012 bij 10:33 AM

      Leo, dus als een auteur jou niet weet te pakken heeft hij geen talent? Lees ik dat nu goed?
      Het kan natuurlijk. Maar het kan evenzeer zo zijn dat een auteur wel talent heeft om te schrijven maar een lezer geen talent heeft om diens boeken te lezen. Neem nu bijvoorbeeld Vestdijk: je houdt van zijn boeken of je haat ze. Zegt dat nu iets over het talent van de schrijver of dat van de lezer?
      Ik denk dat een goed lezer oog moet hebben voor beide kanten van de medaille.

      • Leo's mening said,

        4 augustus 2012 bij 4:45 PM

        Het is allemaal een kwestie van smaak of verwachting. Sommige grote auteurs vallen dan tegen, anderen, minder bekende wellicht pakken je bij de hand en houden je tot het einde vast. Neem van mij aan dat ik voldoende lees om daar een oordeel over te kunnen geven., En tenslotte ben ik de consument die vermaakt wil worden, en volgens mij heeft die altijd gelijk. toch?

  8. hartelijkehothulk said,

    2 augustus 2012 bij 4:24 PM

    Nooit verwachten Trui.
    Alleen hopen.


Geef een reactie

