OPLETTEN

“Hé, heb je het al gehoord? Ze hebben in Amerika iets nieuws ontdekt, waardoor via bloedonderzoek gezien kan worden hoe lang je nog te leven hebt.” Enthousiast komt Jantien binnen en trekt haar jas uit.

“Oh, interessant.” Joke gaapt luidruchtig terwijl ze terug loopt naar de woonkamer. Ze rekt zich ongegeneerd uit en ploft weer neer op de bank. 

“Zodra het hier ook mogelijk is, ga ik het laten doen, denk ik. Ik zou wel willen weten hoe lang ik nog te leven heb.” Jantien schenkt zichzelf een kop koffie in. Ze weet dat ze niet hoeft te verwachten dat dat voor haar gedaan wordt. Haar vriendin is niet zo’n goede gastvrouw.

Joke haalt haar schouders op en neemt nog een slok koffie.

“Zou jij het niet willen weten dan? Ik dacht, dat je nog zoveel plannen had, Jo. Het helpt toch als je weet op welke termijn je die kunt uitvoeren?”

“Ben ik veel te lui voor”, sprak Joke vol zelfkennis.

“Lui? Wat heeft dat er nou mee te maken?”

“Ik hou van mijn rust, heb geen zin om opeens van alles te moeten doen of regelen, alleen omdat uit een bloedonderzoek blijkt, dat ik binnen twee of vijf jaar de pijp uitga.”

“Ja, maar….hè, ik snap er niets meer van. Wil je die plannen dan helemaal niet meer uitvoeren?” Totaal verrast en lichtelijk geïrriteerd steekt Jantien een sigaret op. Eigenlijk wil ze minder gaan roken, maar deze situatie vraagt om een peuk. Hoe is het mogelijk dat Joke, die altijd overliep van energie, nu opeens als een dociele kat op de bank ligt?

“Kom op, Jo, zo ken ik je helemaal niet. Vertel, wat is er aan de hand?”

Half lachend vraagt Joke: “Wanneer heb je dat bericht gelezen?”

“Niet gelezen. Gehoord, vanochtend op de radio.”

Joke springt overeind. Van haar luiheid blijkt nog maar weinig. Energiek loopt ze naar de andere kant van de kamer en haalt de kalender van de muur. Met een brede grijns geeft ze hem aan Jantien.

“Kijk eens goed. Wat voor dag is het vandaag?”

“Eh….zondag, maar wat heeft ….. oh shit! Echt? Ben ik daar ingetuind? Jeetje, wat stom.”

Lachend, als een boer met kiespijn, gooit Jantien de kalender aan de kant. De datum van vandaag is omcirkeld met een rode pen en voorzien van de opmerking: Goed opletten vandaag.

Altijd verstandig………. op 1 april.

12 reacties

  1. ram1955 said,

    1 april 2012 bij 3:11 PM

    Er zullen vandaag weer heel wat mensen in trappen. Als dit trouwens echt mogelijk was, zou ik het niet willen weten.

  2. Trees said,

    1 april 2012 bij 4:16 PM

    Nee, ik zou het ook niet willen weten hoor… lijkt me doodeng als je in de toekomst kunt kijken. En 1 april? Ach, de tijd van grapjes maken heb ik wel gehad hoor!

  3. geesjesgedachten said,

    1 april 2012 bij 6:46 PM

    He getsie, nee ik wil dat ook echt niet weten. Stel je voor, dan heb ik het zomaar overal druk mee want ik wil nog van alles doen. Of ik moet nog heel lang meegaan natuurlijk, dat is ook mogelijk. Maar ja, dan stel ik weer van alles uit.
    Ik leef nu en geniet nu!

  4. sumi said,

    1 april 2012 bij 8:06 PM

    Leuke datum, 1 april! Wij zijn vandaag 16 jaar officieel een paar , leuke datum toch :D!

  5. Mrs. T said,

    2 april 2012 bij 8:09 AM

    Ik zou zoiets niet willen weten hoor! Wat een bak trouwens!

  6. Map said,

    2 april 2012 bij 2:58 PM

    Sommige dingen moeten als verassing komen, het beneemt je dan de adem. Vond het jammer dat 1 april dit jaar op zondag viel. Vind het altijd heel leuk om bij de kinderen net te doen of ik er intrap.

  7. platoonline said,

    2 april 2012 bij 3:11 PM

    Whahahahaha, echt leuk verhaal. Met grijns van oor tot oor gelezen.

  8. hannekelive said,

    2 april 2012 bij 3:45 PM

    dankzij algehele dufheid van de familie, heb ik 1 april overleefd.
    (gewoon een weekendje weggaan en het dan flink laat maken, de dag erna heb je geen kind aan ze😉

  9. 3 april 2012 bij 3:58 PM

    Orignieel ben je weer! Echt een leuk verhaal. Op het blog van Midlife Me ben ik ook in een 1 april grap getrapt. Zodra ik een nieuwe kalender koop, omcirkel ik die datum ook. Heel erg bedankt voor de tip! En je geweldige verhaal natuurlijk. Jij weet ze wel te schrijven, hoor.

  10. zegdanniets said,

    3 april 2012 bij 5:02 PM

    Heel leuk geschreven weer!!
    Voor wie het wil weten kijk eens hier http://www.deathclock.com/
    of hier http://www.deathforecast.com/
    of deze http://www.findyourfate.com/deathmeter/deathmtr.html

    veel plezier!! of niet….

  11. inge said,

    4 april 2012 bij 7:22 PM

    ow ik was zo blij dat 1 april op een zondag viel ^^ hebben er lekker hiel weinig aandacht aan besteed.

  12. Truus said,

    19 april 2012 bij 10:49 PM

    Heb genoten van dit 1 april verhaal Trui.🙂


Geef een reactie

