PANIEK

Als me wordt gevraagd of ik verstand heb van computers, is het antwoord duidelijk: nee, ik heb geen verstand van computers. Maar hoe kan dat nou, je hebt toch een weblog en zo, dan moet je toch weten hoe het werkt, is dan steevast het weerwoord. Ik zal dat eens haarfijn uitleggen.

Iets opzoeken op het net lukt me nog wel en e-mails sturen en ontvangen, dat kan ik ook. Dat wil zeggen, voorwaarde is dan dat de KPN meewerkt. Stukjes schrijven in Word en dan plaatsen op mijn weblog is geen probleem. Maar mijn weblog is zoals ie is, omdat ik hulp heb gehad. Zelf wijzigingen aanbrengen? Vergeet het maar, ik kom er niet uit. Dingen veranderen in Word, zoals titels wijzigen of verhalen bij elkaar plaatsen, dat kan ik dan weer niet. Zoals je ziet, is mijn kennis van de computer zeer beperkt.

Vanochtend stelde ik een (in mijn ogen simpele) vraag aan manlief. Ik wilde namelijk een duidelijker systeem in Word, zodat ik mijn verhalen makkelijker zou herkennen. Ik wilde ook weten wanneer ik welk verhaal had geschreven. Blijkt er zomaar een datum te vinden, zonder dat ik dat wist! Voornaamste onderdeel van mijn vraag was echter, hoe krijg ik mijn sprookjes bij elkaar, maar toch apart. Manlief zou kijken wat hij voor me kon doen. Hij drukte op knopjes en toetsen en de meest vreemde dingen kwamen in beeld.

“Wat doe je nou? Straks ben ik alles kwijt!” Ik raakte lichtelijk in paniek, want ben als de dood voor vreemde dingen op mijn lapje. Van de meeste knopjes blijf ik dan ook af. Manlief niet, die drukt er lustig op los. Totdat….

“Potverdikkie (door mij gekuiste versie) wat doet ie nou? Waar is het nou gebleven?”

Ik heb spijt dat ik iets gevraagd heb. Al dat geklooi op mijn lapje, ik word er nerveus van.

“Wat is er? Wat doe je? Hou maar op, straks ben ik alles kwijt”, roep ik vertwijfeld.

“Welnee”, zegt manlief en gaat vrolijk verder. Ik durf niet te kijken en loop naar mijn puzzel. Drie stukjes kan ik achtereen aanleggen. Dan roept manlief me terug. Hij onderneemt een poging om mij iets uit te leggen. Nou is uitleggen niet zijn sterkste punt, dus laat hij gewoon zien wat hij heeft gedaan. Ik doe net of ik het begrijp en knik. Gelukkig staan de sprookjes nu bij elkaar, maar ook nog apart, precies wat ik wilde. Geen flauw idee hoe hij het gedaan heeft of hoe ik een volgend sprookje erbij moet krijgen, maar tegen die tijd geef ik wel een gil en krijgt manlief de vrije hand op mijn lapje, want ooit wil ik mijn sprookjes naar een uitgever sturen, in de hoop dat er iets leuks mee gebeurt.

Nu wil ik alleen nog een manier vinden om mijn verhalen makkelijker te herkennen. Het zijn er inmiddels heel veel van zo veel jaren schrijven en een titel zegt me niet meteen om welk verhaal het gaat.

Maar dat is iets voor een volgende keer.

18 reacties

  1. Marja said,

    12 februari 2012 bij 3:06 PM

    Vertrouw maar op manlief. En misschien kun je bij de bieb een eenvoudige curcus volgen. In Ravels noemen ze dat Digidak.

  2. Trees said,

    12 februari 2012 bij 3:17 PM

    Ach Trui, alle begin is moeilijk… je leert het ooit heus wel hoor. Tenminste als je zin hebt om een en ander te leren😉

  3. sumi said,

    12 februari 2012 bij 4:22 PM

    Maak je niet druk, meid, je hebt een man en 4 kinderen, die er meer verstand van hebben dan jij. Er is er altijd wel één, die iets voor je kan doen en ze wonen nog (redelijk) in de buurt ook😀. Dan ik, je weet er alles van, zo digibeet als ik is niemand😦. Maar het zou wel jammer zijn als je sprookjes verdwijnen, dat ben ik helemaal met je eens. Nou ja, dit is natuurlijk geklep van de eerste klas, ik wilde je alleen maar succes wensen. Bij deze dus.😀 X.

  4. inge said,

    12 februari 2012 bij 5:33 PM

    ik weet er ook minder van dan men altijd maar denkt #watjijhebttocheeneigensite ^^ maar de angst om alles kwijt te raken groeit ook hier, dus ik zal vriendje eens aan z’n lurven erbij trekken.
    backuppen! nu! jij! ^^ hahaha

    #bennogniettoegekomenaanwordfeud #komtnog! x

  5. Mrs. T. said,

    12 februari 2012 bij 6:13 PM

    Ik weet er ook niet veel van. Vindt wat wordpress ook danig ingewikkeld en helemaal suf dat ik echt niets zelf aan de look kan doen.

  6. Tina said,

    12 februari 2012 bij 7:52 PM

    Ik ben ook niet zo van de computers, maar met Word kan ik goed overweg. Moet ook wel omdat ik zelf ook veel schrijf. Weet je trouwens dat er een schrijfclub in Lelystad is? Ik ben er zelf al heel lang lid van (eigenlijk medeoprichter)😉

  7. 12 februari 2012 bij 10:15 PM

    Maak je niet druk. Ik maak ook grandioos misbruik van de kennis van Man, Kind en mijn Broea. Zonder laatst genoemde had ik niet eens een weblog. En als ik echt iets wil weten en mijn “helpdesk” is niet voorhanden dan zoek ik het op bij You tube. Daar staat altijd tekst en uitleg.
    Geef nooit op!

  8. kamira said,

    12 februari 2012 bij 10:42 PM

    als jij het allemaal snapt hoe het tegenwoordig moet met dat geweblog enzo wil jij dan een maand of 2 tegen kost en inwoning het uit komen leggen of zoiets
    Er is wat achtergebleven denk ik in het ziekenhuis of gepikt
    groet een ieder van mij kamira

  9. Xander said,

    13 februari 2012 bij 9:51 AM

    Doe nou gewoon eens een keer een cursusje volgen, daar heb je best wel wat aan denk ik.
    Je bestanden moet je ook even backupen op een extern schijfje zodat je ze op twee locaties heb staan.

    XXX

  10. Jokezelf said,

    13 februari 2012 bij 6:54 PM

    Leuk die angst om alles kwijt te raken op je laptopje. Ik heb daar niet zo’n last van omdat ik bij ons thuis de technicus ben en manlief de digibeet. Hoe dat zo gekomen is weet ik eigenlijk ook niet, maar het is gewoon zo. Het verstandigste wat ik je kan aanraden is vertrouwen op de man. Dan komt alles altijd goed (op pc-gebied dan he?)

  11. hannekelive said,

    13 februari 2012 bij 8:33 PM

    haha, wel een beetje herkenbaar hoor trui, alleen is gert nog een ergere klungel dan ik, dus die mag niet eens aan mij laptopje zitten!!

  12. geesje said,

    13 februari 2012 bij 10:46 PM

    Ik heb er ook geen verstand van, dus verwacht van mij geen tips.
    Dat jij je verhalen veilig wil stellen snap ik wel, want ze zijn erg leuk. Kun je ze niet uitprinten?

    Succes met het oplossen van dit probleem.

  13. 15 februari 2012 bij 1:27 PM

    Als je iets wil weten over computer problemen, kun je mij altijd mailen, Trui.
    Hulken weten er alles over!
    Maar ze zeggen het lekker niet😉

  14. 17 februari 2012 bij 10:47 PM

    tijd voor een cursus Word voor beginners, of nee, het probleem zit al voor je met word start. Hoe bouw je een mappenstructuur op, anders hoe vul je de lades in je kast. Kleine investering waar je veel profijt van zult hebben.
    En verstand van computers? Dat heeft iedereen maximaal tot op zekere (beperkte) hoogte.

  15. Truus said,

    18 februari 2012 bij 12:22 AM

    Wat klinkt dit bekend Trui.🙂
    Alleen jammer dat mijn manlief niet zoveel verstand heeft van computers als de jouwe. ;-(

  16. Novelle said,

    20 februari 2012 bij 9:58 PM

    zou je niet eens naar zo`n seniorencursus computeren kunnen gaan? dan word je weer veel zelfstandiger offe wil je dat niet?

  17. Platoonline said,

    21 februari 2012 bij 6:24 PM

    Manlief heeft niet anders gedaan dan die ene grote schoenendoos vol papieren, onderverdelen in aparte kamertjes. In kamertje een liggen de sprookjes, ik kamertje twee de persoonlijke verhalen etc. Op de maak je daarvoor met een klikje een mapje. Zo zal het hoofdmapje misschien wel Trui heten. Het eerste submapje heet dan persoonlijk; het tweede mapje heet dan sprookjes. Daar hoef je alleen nog maar de juiste verhaaltjes bij elkaar te zetten. Dat doe je dmv van knippen en plakken maar dan via je rechtermuistoets. Hij zou het je een paar keer moeten laten doen. Dan zie je dat het eigenlijk makkelijk is.

    Ik heb ooit zo’n cursus voor mijn werk gemaakt voor mensen die nooit achter een pc gezeten hadden. Ze vonden mij eerst een tovenaar, maar al snel deden ze het zelf: toen was ik gewoon weer Willem🙂


Geef een reactie

