WENSEN

Hij had al een tijdje in de wachtkamer gezeten, popelend om aan de gang te gaan, ondertussen allerlei plannen makend. Het had lang geduurd, maar eindelijk was hij dan aan de beurt. Met veel gedonder en geflits had hij zijn entree gemaakt, verbaasd over het enthousiasme waarmee hij werd ontvangen. Hoewel hij het had kunnen weten natuurlijk, tenslotte was hij nieuw en zat nog vol idealen. Het was logisch dat iedereen blij was met zijn komst. Met jeugdig optimisme had hij gedacht: dat doe ik wel even, maar al snel kwam hij er achter dat zijn taak ingewikkelder was dan hij van tevoren had kunnen bedenken.

De wensen die hem werden toegeroepen vond hij in de meeste gevallen een beetje dom. Wie wenst er nu om af te vallen? Of te stoppen met roken? Dat kon hij toch niet voor elkaar krijgen? Dat moesten die mensen gewoon zelf doen. Met een klein beetje discipline konden ze een heel end komen. Er waren zelfs wensen voor beter weer. Nou moet je toch ophouden zeg, alsof de weergoden naar hem zouden luisteren. Ook een tikkeltje dom dus.

Maar deze wens vond hij helemaal dom, nou ja, misschien niet echt dom, maar zeker toch heel erg naïef: de wens voor wereldvrede! Het moest toch niet gekker worden. Wereldvrede is een utopie, altijd al geweest en dat zal ook altijd zo blijven. Wereldvrede is uitsluitend bedoeld om van te dromen, werkelijkheid zal het nooit worden.

Eerlijk gezegd,  hij snapte überhaupt niet wat hij met al die wensen aan moest. Hij kon er helemaal niks mee. De mensen hebben het voor het grootste gedeelte allemaal zelf in de hand, hoe hun jaar verloopt. Hij kon er alleen maar zijn. Doen kon hij niks. Hij wist ook niet van tevoren wat er op zijn pad zou komen. Nu hij er eens goed over nadacht, had hij zelf ook wel een wens:

Had ik maar geluisterd naar de tips van al die oudjes, dan had ik nu misschien beter geweten hoe ik de zaken aan moet pakken. Is er nog een oud jaar in de buurt? Ergens? Nee? Dan zal ik het alleen moeten redden en dan hoop ik maar, dat aan het einde van mijn diensttijd iedereen roept:

Wat een geweldig jaar is dit geweest!

12 reacties

  1. Mrs. T. said,

    2 januari 2012 bij 4:58 PM

    Dat hoop ik ook, dat we dat kunnen roepen op 31.12.12!
    Een fijn jaar voor jou en de jouwen Trui.

  2. inge said,

    2 januari 2012 bij 5:14 PM

    we don’t pull the strings, maar waar we wel invloed op hebben, laten we daar voor de volle 100% voor gaan dit jaar!

  3. Marja said,

    2 januari 2012 bij 5:21 PM

    Erg leuk verhaal en helemaal waar.

  4. geesjesgedachten said,

    2 januari 2012 bij 9:56 PM

    Wauw, Dit heb je erg mooi geschreven Trui. We kunnen niets over de toekomst zeggen, we zullen het eerst mee moeten maken.

  5. Xander said,

    3 januari 2012 bij 2:05 PM

    Ik wens… jij wenst iedereen doet maar wensen in het wild.
    We zouden zo ondertussen toch wel moeten weten dat een wens maar een verlangen is en als je dat wil bereiken je er toch echt iets zelf voor moet doen. dan gaat het van een wens naar een doel en met een doel kan je veel meer dan met een wens.
    Dit jaar komt er wel. het heeft zoveel enthousiasme dat kan bijna niet mis gaan!

    Heel mooi beschreven moeder!!

    XXX

  6. Novelle said,

    3 januari 2012 bij 6:16 PM

    ik wens je nu dus maar niks toe behalve dat tijd en toeval je maar gunstig mogen zijn.
    mooi blogje Trui!

  7. 3 januari 2012 bij 6:18 PM

    Echt hartstikke waar, je verhaal. Laten we er met zijn allen maar een mooie wereld (blog) van proberen te blijven maken. Veel liefs voor in het nieuwe jaar!

  8. 3 januari 2012 bij 9:39 PM

    Als Hulk kan ik je e.v.t. stiekem meer vertellen.
    Het ligt verborgen in het woord wat ik altijd met een HOOFDLETTER schrijf.

  9. 3 januari 2012 bij 10:08 PM

    Toch nog een hoop wijsheid in zo’n jonkie maar niet luisteren naar de ervaren ouderen was niet slim.😉

  10. sumi said,

    4 januari 2012 bij 1:51 PM

    Mijn wens in mijn eigen (kleine) wereld, is heel veel liefde geven. Als iedereen dat doet, dan worden al die wereldjes tezamen één grote wereld vol liefde! Een utopie? Ik ben bang van wel😦 !

  11. platoonline said,

    5 januari 2012 bij 8:44 PM

    Die van 2013 zal ook weer niet luisteren. Het zit er gewoon niet in. Ze willen het zelf doen. Fijn om te weten dat het aan die jaartypes ligt en niet aan ons. Ik heb ook altijd al gedacht: zo slecht kan een mens niet zijn. Dat moet ergens anders in zitten.

    Goed dat je ons de ogen hebt geopend. Plato huppelt blij naar eigen blog.

  12. Trees said,

    11 januari 2012 bij 10:31 PM

    Wat kan ik je dan wensen? Nou gewoon toch een heel gelukkig, gezond en zonnig 2012! Leuk logje Trui!


Geef een reactie

