AUTOMATISCHE VEILIGHEID

Gisteren verscheen uit het niets een pop-up terwijl ik mijn mail aan het checken was. Het netwerkwachtwoord moest worden ingevuld. Het wat? Het netwerkwachtwoord! Wat is dat nou weer?

“Manlief! HELP!”, maar ook hij had geen idee. Mijn mail deed in ieder geval niets meer. Bij elke handeling kwam de pop-up in beeld en onderaan verscheen de tekst: er is een fout opgetreden. Nou, das weer lekker dan. Vanochtend was de situatie nog steeds hetzelfde, dus ik ga op zoek naar informatie over planet, misschien is er iets bekend van een probleem. Niets te vinden. Dat schiet lekker op. NOT!

Ik vind een pagina van KPNplanet waar gebruikersnaam en wachtwoord moeten worden ingevuld om in te kunnen loggen. Wederom manlief te hulp geroepen. Hij heeft een oude brief, waarin beide woorden vermeld staan, gevonden. Blij tik ik ze in. Helaas, één van de twee is onbekend. Welke? Dat wordt er niet bij gezegd. Op diezelfde pagina staat een gratis telefoonnummer, dat 24 uur per dag gebeld kan worden. Dus ik zeg, bellen maar en wel meteen. Manlief kijkt op de klok, het is 10 over half 9.

“Kan ik nu al bellen?” vraagt manlief. Ach, het is nog vroeg hè?

“24 uur per dag is ook om 10 over half 9, lieverd. Als jij nu even gaat bellen en vragen hoe het zit, ga ik in die tijd douchen en aankleden, goed?” Geen probleem.

Ik sta, nog maar half gekleed, in de slaapkamer als manlief komt vertellen, dat we de eerste paar dagen geen mail kunnen sturen of ontvangen. Hoezo dat nou weer?

“Ik had dat gratis nummer nooit moeten bellen”, briest hij. “Daar zit zo’n geautomatiseerde computerjuf en zodra je klantnummer, postcode en huisnummer hebt opgegeven, knalt ze alle gegevens eruit!” Hij is pisnijdig.

“En wat nu?”, vraag ik in mijn onschuld. Ja, weet ik veel, ik heb er tenslotte helemaal geen verstand van. Na de computerjuf is manlief op zoek gegaan naar een ander telefoonnummer. Daar werd hem door een best wel aardige meneer verteld, dat hij dat gratis nummer nooit had moeten bellen. Hè? Maar waarom staat het er dan en waarom worden meteen al je gegevens eruit geknald als je hulp zoekt?

“Dat wordt automatisch gedaan, meneer, uit veiligheidsoverwegingen.”

Nou, dat slaat dus echt helemaal nergens op. Wat is er in godsnaam veilig aan het verwijderen van gegevens? Ja, dat wist die meneer ook niet precies, maar hij gaat het regelen voor ons. Binnen een paar dagen krijgen we een brief met nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord. Belooft hij. Ik moet het nog zien.

Ik ben nu dus compleet mailloos. Hoewel, bijna compleet, want ik heb ook nog een g-mailadres, maar dat gebruik ik zelden. Het is ook maar bij heel weinig mensen bekend. Had u nou net het plan opgevat om me één dezer dagen een mailtje te sturen, dan moet u maar niet rekenen op een snel antwoord. Als ik het heb over een paar dagen, dan bedoel ik ook echt een dag of twee, hooguit drie, hoewel je dan al niet meer kunt spreken over een paar. Bij de KPN kan dat natuurlijk heel anders zijn, daar zou een paar zomaar uit kunnen groeien tot een week. Of twee. Of….

12 reacties

  1. xander said,

    3 december 2011 bij 11:31 AM

    hmmm, leuk he telefoondames die je alles behalve helpen kunnen.
    je kan het beste een makkelijk gmail adres maken welke je overal voor gebruikt. doe ik ook.

    XXX

  2. Marja said,

    3 december 2011 bij 12:03 PM

    Dat wordt dus een rustig weekendje. Wel balen. Dat begrijp ik. Deze reactie zul je waarschijnlijk ook niet ontvangen. Stomme KPN!

  3. Trees said,

    3 december 2011 bij 12:49 PM

    Oh wat vervelend Trui, net of je helemaal onbereikbaar bent he😉
    Ik heb ook eens zoiets aan de hand gehad met Planet. Veel te lastig, mijn msn (hetzelfde als hotmail of live) e-mail adres is veel makkelijker. Je hebt ook nooit een volle mailbox, ook zo irritant bij die providers, daar kan meestal maar 30mb in. Als je een aantal foto’s toegestuurd krijgt of presentaties of andere gekke dingen zit je er zo aan. Als mensen je dan een mail sturen en jij heb een paar dagen geen mail op de computer via je e-mail programma kunnen lezen krijgen ze een melding dat de mailbox vol is. Heb je vast ook wel eens gehad…
    Ik zou lekker een ander e-mail adres gebruiken en je contactpersonen een mailtje sturen dat je op planet niet meer te bereiken bent… Zal je zien, komt binnen de kortste keren de meeste mail in gmail/hotmail of zo terecht.
    Succes ermee!

  4. hanneke said,

    3 december 2011 bij 1:26 PM

    o akelig!
    ik heb ook 2 mail adressen, een voor prive en eentje voor de ‘blogwereld’
    die laatste bij gmail, wat een spam krijg ik dar op binnen zeg! niet normaal.
    is natuurlijk nog lang niet zo irritant dan niet kunnen mailen, want dan zou ik echt niet goed worden!
    sterkte truitje, ik zal je geen mail sturen dit keer😉

  5. platoonline said,

    3 december 2011 bij 2:05 PM

    Dus toch maar over op XS4all? Dat is goed en gecombineerd met telefoon nog een stuk goedkoper ook. En het is nog eigendom van… KPN ook.

  6. 3 december 2011 bij 9:21 PM

    Ooit heb ik daar ook mee zitten tobben. Totdat Lief uit zijn werk kwam, naar boven liep, zijn bureaula opentrok en er een map met kopieen van allerhande gemaakte mail- en wachtwoordadressen uithaalde… Het wachtwoord van mijn email enz. staat nu standaard in mijn schrift. Schrift vol? Overschrijven in het nieuwe.
    Helaas kan ik je niet helpen met hoe je dit moet oplossen. Heb je niet toevallig het allereerste mailtje bewaard met “testje” (of zoiets) erop???
    Ik zal heeel hard voor je duimen!

  7. Mrs. T. said,

    3 december 2011 bij 11:26 PM

    Tja, we zijn inmiddels zo afhankelijk van onze computers dat we inderdaad compleet freaken als het mis gaat.

  8. 4 december 2011 bij 9:27 AM

    Weet je wat je wel kunt doen? Een account aanmaken bij hotmail.com. Is hartstikke gratis en binnen 3 tellen geregeld. Je ontvangt wel meer spam….

  9. 4 december 2011 bij 3:04 PM

    Ik zou hier ook hoorndol van worden, gelukkig is zoiets bij mij nog nooit gebeurd.
    Wat een raar gedoe zeg, dat ze een gratis nummer vermelden en vervolgens hoor je dat je die nooit mag bellen, belachelijk!

  10. Leo's mening said,

    4 december 2011 bij 3:33 PM

    Wat maken die aanbieders er toch altijd een puinhoop van zo lijkt het. Men rommelt soms maar wat raak en dan blijken de helpdesks ook bepaald niet bemand/vrouwd te zijn door al te klantvriendelijke lieden en snapt men kennelijk niet dat je een e-mailaccount niet voor niets hebt. Blijft over de kroontjespen en de kerstkaart….Je hebt nu toch niets te doen……Nee hoor, waardeloos…!

  11. 12 december 2011 bij 3:08 PM

    KPN is alles behalve klantgericht., Ik heb ook wat akkefietjes met die club gehad, niet te filmen. Als je je geld maar op tijd stort. Is het pobleem in ieder geval opgelost, nu?

  12. Aline said,

    15 december 2011 bij 11:50 AM

    Zo dat verdient een hele koude douche… dit is niet echt vriendelijk naar klanten toe… hoop dat het snel is opgelost voor je…


Geef een reactie

