KIL

Op het moment dat ik de datum intik, realiseer ik me opeens dat het vandaag precies 43 jaar geleden is dat ik voor het eerst in het huwelijksbootje stapte. Het bleek niet zo’n heel erg stabiel bootje te zijn en dat huwelijk eindigde dan ook in een scheiding. Dit heeft verder niks met het vandaag te schrijven stukje te maken. Het drong opeens tot me door, dat is alles.

Vanmorgen mocht ik weer voor een mammo en daar zag ik behoorlijk tegenop. Het is namelijk geen pretje als je borsten een voor een in een klem gezet worden, waarvan dan de druk wordt opgevoerd in een poging er een platte pannenkoek van te maken. Best wel pijnlijk eigenlijk. Maar voor het goede doel houd ik mezelf dan maar voor. Tot mijn grote verrassing werd vandaag niet naar pannenkoeken gezocht, maar waren ze tevreden met oliebollen. Bovendien ging het allemaal redelijk snel en stond ik binnen een kwartier weer buiten. Ik was van plan om na de mammo het dorp even in te gaan om een niet goed passende broek terug te brengen. Het was echter zo stervenskoud, dat ik manlief heb gevraagd rechtstreeks naar huis te rijden. Die broek kan morgen ook nog. Of overmorgen.

Eenmaal thuis hebben we op ons gemak koffie gedronken. Lekker koekje erbij en de rest van de koek onvrijwillig op de grond gegooid. Daar waren de honden dan weer blij mee. Toen was het alweer tijd om nogmaals de knuffeljas aan te trekken, want de logopediste verwachtte me voor mijn wekelijkse stemoefeningen. Ha, ik mocht eindelijk wat meer volume produceren. Op de een of andere manier is dat makkelijker dan met gereduceerd geluid werken. Logomevrouw tevreden en ik tevreden. Gauw terug naar huis. De temperatuur buiten is slechts een halve graad boven nul. Niet echt om over naar huis te schrijven. Het is mistig en naar koud. Vrieskou kan best lekker zijn, maar deze kou kruipt je lijf in en verkilt zelfs je botten. Niet fijn. Het is inmiddels tien over half twee en nog geen glimp van de zon te zien. Gaat vandaag ook niet meer lukken, denk ik. Ja, misschien vanavond, als geen weldenkend mens nog naar buiten wil. Niet dat je ’s avonds de zon nog ziet, maar ik bedoel dat het dan wel weer helder zal worden. Manlief heeft net hout naar binnen gehaald met de mededeling, dat hij vandaag vroeg begint met stoken. Goed plan, vind ik. Je voelt je zo armoedig als je tot op het bot koud bent en zit te rillen. En de verwarming staat echt wel aan, maar toch wil de kou mijn lijf niet uit. Ik ga er ook nog maar even een vest bij pakken.

Zo, dat scheelt toch weer.  Hebt u wel zon, maar hem niet nodig? Stuur hem dan even deze kant op. Ik zal u eeuwig dankbaar zijn. Nou ja, misschien niet eeuwig, maar vandaag toch zeker.

20 reacties

  1. Marja said,

    15 november 2011 bij 3:18 PM

    Hier schijnt de zon én de maan. Hoe stuur ik ze naar jou?
    Misschien helpt het als ik je wat energie stuur? Die heb ik nu even volop, aangezien mijn controle bij de oncoloog vanmorgen helemaal top ging. Ook de MRI was perfect. Ik mag een jaar wegblijven.
    Warme groet uit Vlaanderen.

  2. inge said,

    15 november 2011 bij 6:41 PM

    ja, hier was het fijn zonnig. wel frissssssss ook hoor ^^
    zo’n mammogram lijkt me minstens zo erg als een uitstrijkje, vanaf welke leeftijd moet dat eigenlijk? duurt vast nie lang meer..
    hopen maar weer op goed nieuws!

    had nog een filmpje voor je:

    #sintkomtaanaanzee

    • Trui said,

      16 november 2011 bij 12:58 PM

      Dank! Leuk filmpje, maar jou of het kind heb ik niet gezien.
      Eerlijk gezegd weet ik niet vanaf welke leeftijd het bevolkingsonderzoek plaatsvindt, maar je merkt het vanzelf als je de eerste oproep krijgt.:-)

  3. Trees said,

    15 november 2011 bij 6:51 PM

    Oh wat een narigheid… Ik gun jullie allemaal een heleboel zon en warmte/1
    Dus, heb Ik net een pakketje op de post gedaan met een heleboel zon.. we hebben hier genoeg… en nu maar hopen dat het onderweg niet wordt gekaapt, dat pakketje…! Veel plezier ermee🙂

    • Trui said,

      16 november 2011 bij 12:59 PM

      Je pakketje is goed aangekomen! De zon schijnt vandaag! Hartstikke bedankt!:-)

  4. geesjesgedachten said,

    15 november 2011 bij 7:35 PM

    Bezoek mijn Kretaweblog dan maar, misschien word je daar een beetje warm van.
    http://mijnverlangen.blogspot.com/
    Zo,n mammogram vind ik ook altijd erg vervelend, ik word altijd door de zelfde persoon geholpen en ze rent elke keer heel snel naar het hokje waar ze op het knopje drukt, erg lief van haar.
    Krijg jij ook direct uitslag Trui, of moet je daar op wachten?

    • Trui said,

      16 november 2011 bij 1:01 PM

      Heb al een paar keer je foto’s bekeken en gereageerd ook nog.:-)
      De uitslag komt binnen 14 dagen per brief. Tenzij er iets gevonden is, dan word je gebeld door de huisarts. Ik ga voor de brief.:-)

  5. Mrs. T. said,

    15 november 2011 bij 8:26 PM

    Genoeg zon hier, maar inderdaad koud. Ach, altijd nog beter dan regen. Vind ik.

  6. Aniek said,

    15 november 2011 bij 10:12 PM

    Ik denk dat ik maar een zoek actie ga beginnen naar de zon. Mijn lichaam / humeur missen haar ook heel erg.
    Maar iets zoeken dat achter de wolken zit, voelt als zoeken naar een naald in een hooiberg.
    Daar kan ik natuurlijk ook altijd nog in gaan liggen, lekker warm zo’n hooiberg.

    Liefs!

  7. Map said,

    16 november 2011 bij 1:19 AM

    Mmmm, ik heb flink wat zon gezien hier vandaag. Was wel fris maar heel opwekkend die zon. Dus niets te klagen hier in het zuiden. Misschien moeten jullie dan maar deze kant op komen. Hier schijnt nl altijd de zon. Nou ja vaak…. uhh soms ook eigenlijk niet…..🙂

    • Trui said,

      16 november 2011 bij 1:02 PM

      Haha, maak je het nou aantrekkelijk om naar het zuiden te komen? Of weet je het zelf eigenlijk niet?:-)

  8. 16 november 2011 bij 9:35 AM

    Ik heb een zonnestraal gevangen en stuur ‘m digitaal naar je op. Komt-ie! Heb je ‘m? Hij is je zo gegund!

    Buiten mocht/mag het dan koud zijn, je schrijft een hartverwarmend blogje,
    groetjes

    • Trui said,

      16 november 2011 bij 1:03 PM

      Meerdere zonnestralen zijn goed terecht gekomen! Namelijk hier!:-)

  9. sumi said,

    16 november 2011 bij 2:41 PM

    Eindelijk weer sinds dááágen is de zon hier ook vandaag. Ik zou er een touwtje aan willen doen en hem dan hier aan de boom vastbinden🙂, zou het werken?

    • Trui said,

      16 november 2011 bij 3:14 PM

      Als je het niet probeert lukt het zeker niet! So, go for it, little sis! xx

  10. Aline said,

    16 november 2011 bij 5:06 PM

    Zo het viel dus allemaal mee met je afspraken… en ja het was gister inderdaad vrij koud, merkte ik ook op, terwijl ik de post aan het bezorgen was, normaal gaat de temperatuur altijd wat omhoog maar daar kon ik gister inderdaad niets van merken…

  11. platoonline said,

    17 november 2011 bij 2:41 AM

    ‘Nou hier is het ook koud en van mij mag de kachel op max.’

    Ach, hoor nou toch, ouwe Willem heeft het weer koud. Man stel je niet aan. Wat jij, Tuinier?’

    ‘Ach, ik sta elke dag in de tuin, Cornelis, ik kijk niet op een graadje vorst.’

    ‘Wat staan jullie nou te smoezen. Geef Trui gewoon een reactie. Goed stuk hoor Trui.’

    ‘Bemoei je er niet mee, Plato.’

  12. 17 november 2011 bij 3:51 PM

    Ha die Trui, via, via kan ik weer wat logjes lezen en ook daarop reageren.
    Ik heb zelf nog steeds geen eigen site, maar hoop als alles goed gaat in weblogland straks ook weer in de lucht te zijn!!!…..ik wacht “GEDULDIG” af.
    ———
    Je hebt weer een o zo herkenbaar logje geschreven, het is dat het voor je eigen gezondheid is dat zo’n mammogram gedaan wordt maar ik ervaar het altijd als….even door de martelmachine….maar ben dan dolblij als ik na 14 een brief krijg met een goede uitslag,om mij heen vaak meegemaakt dat vrouwen geen brief kregen, maar……
    En wat die kou aangaat…..ik moet hier ook enorm aan wennen….en loop dan ook al weken met allerlei onverklaarbare keel neus en oor klachten rond.
    Ik kan je helaas geen zonnestralen toesturen want die zijn hier ook in geen velden of wegen te bekennen, maar digitaal stuur ik je een warme liefdevolle zonnestraal toe.

    Liefsssssss, Hanny


Geef een reactie

