BATTERIJ

Mijn broertje mag straks dan 25 jaar getrouwd zijn, vandaag zijn manlief en ik alweer 32 jaar getrouwd. Tweeëndertig! Dat klinkt ontiegelijk lang, maar voelt als nog maar heel kort.

Toen wij voor de ambtenaar en in het bijzijn van de familie, “ja” tegen elkaar zeiden, begonnen we met z’n viertjes. Ik had namelijk al twee zonen uit een eerder huwelijk. Manlief zegt altijd dat hij de jongens er als bonus bij kreeg. Mooi gezegd hè? Onze ouders leefden nog en genoten mee van het gebeuren en de jaren die volgden. We kregen samen nog eens twee zonen en dat bracht het totaal op vier. Vier jongens waar we apetrots op zijn. In ons gezin hebben we nooit over halfbroers of stiefkinderen gesproken. We hebben gewoon vier zonen en het zijn broers, niks half of stief.

Onze ouders leven niet meer. Twee van mijn zussen, een zwager en een schoonzusje zijn inmiddels ook gaan hemelen, zoals mijn vader dat vroeger noemde. Dat krijg je naarmate je ouder wordt, de familie dunt een beetje uit aan de bovenkant. Aan de onderkant groeit hij weer aan met verse relaties en nieuwe kindjes. Zo is nou eenmaal de cirkel van het leven.

Vroeger, heel vroeger, in de tijd dat ik nog jong en onbedorven was, dacht ik het leven naar mijn hand te kunnen zetten en alles zou precies zo gaan als ik het wilde. Tegenvaller! Ik had niet veel in te brengen. Dingen gaan zoals ze gaan. Helaas niet altijd even leuk, maar de leuke dingen zijn toch ver in de meerderheid. Soms zou je willen dat je de klok stil kon zetten, om extra lang van de mooie dingen te kunnen genieten. Echter, steeds als een klok stil stond, was er slechts een nieuwe batterij nodig om hem weer op gang te krijgen.

De mooie dingen van het leven waren mijn batterijen, die hielpen mij door de mindere zaken heen. Gelukkig kan ik zeggen, dat ik aardig wat batterijen in voorraad heb gekregen. De belangrijkste batterij in mijn leven is er een die zichzelf constant oplaadt, nooit dienst weigert en altijd positief is. Zonder die batterij zou ik niet ver komen.

Ja, inderdaad, na tweeëndertig jaar ben ik nog net zo blij met manlief, als toen we begonnen.

14 reacties

  1. hanneke said,

    19 oktober 2011 bij 11:49 AM

    lieve trui en meneer trui,
    van harte gefeliciteerd met deze mooie dag, we wensen jullie nog heeeeeel veel mooie jaren toe.
    liefs, hanneke en meneer hanneke

  2. Marja said,

    19 oktober 2011 bij 11:49 AM

    Heerlijk om te lezen. Herkenbaar. Wij zijn elkaars batterij en dat al 40 jaar, waarvan 36 met boterbriefje.

  3. Trees said,

    19 oktober 2011 bij 1:05 PM

    Lieve truitjes, van harte gefeliciteerd! En lekker blijven opladen die batterijen… Een hele fijne dag gewenst vandaag!
    Waar ik jullie nou toch van ken??? Nog steeds geen idee hoor…😉
    Liefs, Trees

  4. Xander said,

    19 oktober 2011 bij 1:52 PM

    Hi ma en pa, nogmaals van harte gefeliciteert!
    wat heb je dit mooi ge/beschreven!

  5. geesjesgedachten said,

    19 oktober 2011 bij 6:32 PM

    Dat jullie blij met elkaar zijn was te zien toen we elkaar hebben ontmoet. Ik vergeet die eerste keer nooit meer Trui, ik denk er nog vaak aan.
    Van harte gefeliciteerd met jullie liefde voor elkaar en met die vier zonen van jullie.
    Ik wens jullie nog heel veel jaren in gezondheid en liefde toe.
    Smaksmoksmak!!!

  6. Mrs. T. said,

    19 oktober 2011 bij 6:37 PM

    Wat een ontzettend mooi stukje. Recht uit je hart en zo ontzettend waar. Van harte gefeliciteerd met 32 jaar huwelijk en jullie prachtige gezin!

  7. 19 oktober 2011 bij 7:50 PM

    Tegen liefde is geen kruid gewassen. Heerlijk hè?
    Volgende week zijn Lief en ik 19 jaar getrouwd. Als ik de rest van mijn leven samen met hem ben, vind ik dat nog te kort… Liefde is het allerbelangrijkste in het leven. Ik wens jullie nog veel mooie jaren toe, mèt de kinders uiteraard!

  8. inge said,

    19 oktober 2011 bij 8:18 PM

    oh wat een fijn logje ^^ van heel erg harte gefeliciteerd, jullie! XXX

  9. Novelle said,

    20 oktober 2011 bij 12:37 PM

    van harte gefeliciteerd Truitje
    en ja als de energie op is….. dan is geen er beweging meer mogelijk.
    Alles is in beweging als dat stopt …dan volgt de doodsheid
    Mooi logje Trui je zette me aan tot nadenken

  10. Map said,

    20 oktober 2011 bij 2:15 PM

    Laat ik dan ook hier nog maar eens reageren op de “day after”.
    Ik maak het nu ook al 32 jaar in meer of mindere mate mee. Heb eigenlijk ook nooit gedacht “die 2” van Trudy en die “2” van jullie samen.
    Nu ik jou stukje zo lees kan ik wel zeggen ook ik kreeg er toen 2 neefjes gewoon bij en daarna noog eens 2.
    Ik hoop dat jullie gisteren een leuke dag gehad hebben.
    Lieve Trudy en Ton: nogmaals van harte proficiat!
    XXX Map.

  11. platoonline said,

    20 oktober 2011 bij 3:51 PM

    Fijn te lezen dat een huwelijk van 32 jaar na al die jaren nog vers en inspirerend is. Daarbij past een welgemeend: hartelijk gefeliciteerd. Nog heel veel jaren samen in goede gezondheid gewenst.

  12. Trui said,

    20 oktober 2011 bij 4:42 PM

    @Allen Dank voor alle lieve felicitaties.

    @Map Een speciaal welkom voor jou. Erg leuk dat je hier een reactie hebt achter willen laten. Mag je vaker doen.;-)

  13. gast said,

    21 oktober 2011 bij 10:57 AM

    dit is een testreactie

  14. Aniek said,

    25 oktober 2011 bij 2:01 PM

    Lieve schoonmama,

    Wat is deze blog ontzettend mooi geschreven.
    Ik ben hartstikke blij met jullie en vooral blij met het feit dat jullie al 32 jaar getrouwd zijn.
    Op naar de 33 zou ik zeggen!

    Liefs,


Geef een reactie

