TIJD ZAT

Wat een zonnige zondag is het hè? Deze zondag draagt zijn naam met ere. Maar vlak gisteren ook niet uit, want ook toen scheen de zon volop, als ware het hartje zomer. Nee Trui, dat zeg je fout, hartje zomer kom je in dit land niet zo veel zon tegen. Oh pffff, ga je weer lopen mierenn….n? Heb je niks anders te doen? Kijk, in de zomer hoort de zon wel veel aanwezig te zijn, maar dat gebeurt gewoon niet. Niet zo vaak tenminste, dus echt, geloof me nou, je zin klopt niet. Oh shoot, discussie in m’n kop. Ik zal het wel anders zeggen. Het was gisteren supermooi herfstweer, zoals we wel vaker gezien hebben…… Gelukkig, het blijft stil, kan ik tenminste door met mijn verhaal.

We gingen naar mijn zusje en zwager in Hardenberg. Manlief en zwager zouden met z’n tweeën de natuur intrekken om mooie foto’s te maken en zusje en ik zouden het dorp onveilig maken. Buiten het winkelen was het bovendien de bedoeling dat we een poging zouden doen een leuk stukje te schrijven voor het 25 jarige huwelijk van ons kleine broertje. We begonnen bij zusje thuis met koffie en appeltaart. Niet verkeerd. Ja, wel verkeerd natuurlijk! Helemaal omdat er ook nog eens een flinke klodder slagroom op zat. Andere zus, die nog steeds op de camping geniet van het mooie weer, sms’te nog wat informatie voor ons stukje door. Dat was wel handig, want zelf konden we eigenlijk niet zo veel bedenken. Ons geheugen liet ons in de steek, dus alle hulp was welkom. Voorlopig werd alle informatie even ter kennisgeving aangenomen. Wij wilden gewoon lekker het dorp in. Verandering van plan. De mannen besloten naar de vlindertuin in het Noorder Dierenpark te gaan en wij werden losgelaten op het winkelcentrum van Emmen. Ook leuk, daar had ik nog nooit gewinkeld, was er alleen maar doorheen gelopen, iedere keer als we naar de dierentuin gingen.

Op naar Emmen. De gedachten aan een stukje voor broertje waren compleet verdwenen, zowel bij mij als bij zusje. In ons hoofd waren we al aan het winkelen, daar was verder geen ruimte voor schrijfideeën. Na het eten van een broodje namen we afscheid van de mannen. Onze strooptocht kon beginnen. Zusje was op zoek naar een winterjack van een bepaald merk. Dat konden we natuurlijk niet vinden. Ook wilde ze kijken naar een beetje leuke feestkleding, die ook gedragen kon worden met Kerstmis. Zie, in ons achterhoofd zat broertje toch nog wel. Maar daar bleef ie dan ook. Zelf was ik niet op zoek naar iets speciaals, maar ik stond open voor wat ik tegen zou komen. We gingen winkel in, winkel uit, vonden hier en daar wat leuke dingen en het aantal te dragen tasjes liep in hoog tempo op. Ze wogen niet veel, die tasjes,maar ze leken steeds zwaarder te worden. Waar zijn de mannen als je ze nodig hebt? Mijn rug begon in alle hevigheid te protesteren, het was inmiddels kwart voor vijf. We vonden een plekje buiten het overdekte gedeelte van het winkelcentrum en zegen neer op een paaltje bij een of ander kunstwerk. Het was de hoogste tijd voor een sigaretje. We hadden tussendoor zelfs niet eens de tijd genomen om ergens iets te gaan drinken of een ijsje te eten. Hoe dom is dat! Gelukkig hadden de mannen er inmiddels ook genoeg van en na een kort telefonisch contact, wisten ze ons te vinden en konden we naar de auto.

Zwager maakte een bakkie soep. Mosterdsoep. Wel eens gegeten? Ik nu wel, slechts drie hapjes. Ik kon het echt niet lekker vinden. De oplossing was manlief, die lust alles. Ik roep altijd: “tis net een vuilnisbak, je kan er alles in kwijt.” Ik nam lekker broodjes knakworst en een broodje bruine suiker als toetje. Tijdens de koffie drong tot me door dat we nog niets voor ons broertje gedaan hadden.

“Ach”, zei zusje, “daar hebben we ook helemaal geen tijd voor gehad.” Nee,dat klopt, we hadden het veel te druk met winkelen. Winkelen en schrijven gaan nou eenmaal niet samen. Nu hadden we ook geen tijd meer, want wij moesten weer naar huis, naar de hondjes, die vast met smart op ons zaten te wachten. Gelukkig had zoon X ze ’s middags even goed uitgelaten, maar toch. Het was dus tijd voor afscheid. Om tien voor negen waren we thuis. Met een aantal nieuwe dingetjes, maar zonder stukje voor broertje.

Vanochtend dacht ik: kom Trui, begin eens wat op papier te zetten. Goed idee, maar de sms’jes kwamen binnen op de telefoon van zusje. En had ik gisteren aantekeningen gemaakt van de ’s morgens gekregen info? Nee, natuurlijk niet. Die dingen onthoud je toch? Toch? HELLUP!!  

Ach, ik heb nog drie weken. Tijd zat.

13 reacties

  1. sumi said,

    16 oktober 2011 bij 4:51 PM

    Het was lekker hè , zo onbezorgd winkelen. Ik ga van de week nog een keer met manlief, wil hem toch dat ene ding laten zien🙂, kijken wat hij er van vindt. Het was eigenlijk best wel leuk, toch?! Als je zin hebt om te schrijven voor ons broertje, kom dan gezellig een daggie hierheen. Andersom kan natuurlijk ook🙂. Zeg het maar!

  2. Mrs. T. said,

    16 oktober 2011 bij 5:30 PM

    Een leuke dag gehad dus. Ik vind mosterdsoep (met zalm liefst) juist erg lekker. Succes met het stukje voor je broer. Maar dat komt vast goed.

  3. geesjesgedachten said,

    16 oktober 2011 bij 5:45 PM

    Mosterdsoep??!!?? Getverderre! Mosterd, het stinkt gewoonweg.
    Leuk Trui zo,n dagje winkelen. Lees dit stukje voor tijdens het feest van je broertje. Altijd goed, succes verzekerd!

    Emmen is een leuke stad om te winkelen, binnenkort gaan wij ook weer.

  4. de tukker said,

    16 oktober 2011 bij 8:05 PM

    Kijk mrs. T. weet lekkere dingen wél te waarderen. Als u er naast de zalm er ook nog rose garnalen in doet dan eet ik m’n vingers bij op.

  5. Aline said,

    16 oktober 2011 bij 9:38 PM

    Ik heb nog nimmer mosterdsoep gehad, eh enne wat het weer betreft we worden als nog een paar dagen verwend met een lekker zonnetje, dus genieten maar…😉

  6. Xander said,

    17 oktober 2011 bij 8:08 AM

    Het weer was echt super. En drie weken is meer dan zat…
    Wij zijn met het mooie weer zondag naar het Amsterdamse bos geweest met ze 5en, druk maar heel erg leuk!

  7. Novelle said,

    17 oktober 2011 bij 2:57 PM

    ja Emmen heeft wel een leuk winkelcentrum inderdaad en je stukje schrijven voor je broer prutteld vanzelf gaar in je onderbewustzijn hoor Trui.
    Mosterdsoep met spekjes smaakt erg lekker….jammie.

  8. Xander said,

    17 oktober 2011 bij 4:31 PM

    Even reageren met een ander mail adres
    waar ook een URL bij zit…

  9. hanneke said,

    17 oktober 2011 bij 6:13 PM

    alle hens aan dek, trui, drie weken is zo voorbij!!!
    het voordeel is, dat wij nu tenminste weer iets te lezen kregen van de ongelooflijke avonturen van trui en co.

  10. 17 oktober 2011 bij 9:25 PM

    Een hele geruststelling dat je nog drie weken hebt, maar ja…time flies… Suc6 met inspiratie en de uitvoering ervan! Het wordt vast een knalfuif.

  11. Plato said,

    18 oktober 2011 bij 3:26 PM

    Trui, iemand die zo makkelijk stukjes schrijft moet in drie weken zonder moeite iets over broer kunnen schrijven dat het gebruikelijke lachen, gieren, brullen te boven gaat. Dat gaat je lukken. Een klein notitieblokje is toch wel aan te raden.

  12. Trees said,

    18 oktober 2011 bij 6:32 PM

    Mosterdsoep, nee, ook niet mijn ding hoor, ik had hetzelfde gedaan als jij, mijn Kootje is ook net een kliko…
    Maar dat stukkie in orde krijgen… je kan niet blijven zeggen dat je nog “tijd zat” hebt hoor…voor je het weet is die “tijd om”…
    Doe je best Trui…we horen het wel weer!

  13. Melody said,

    19 oktober 2011 bij 11:37 AM

    En? Had ik gelijk of had ik gelijk?
    Je kan prima winkelen in Emmen, had ik je al gezegd, maar nu heb je het zelf ook ervaren😉

    En ja joh, tijd zat……….overal is tijd voor zolang er wil is.

    Mosterdsoep, daar mag je mij wakker voor maken, vooral al er zalm en/of garnalen in zitten, jammieeee


Geef een reactie

