GLAS

De afgelopen week heb ik uitermate voorzichtig gegeten, voornamelijk yoghurt, aardappelpuree, bruine bonen e.d. Dat vereiste weinig kauwwerk en zo bleef de losse tand keurig zitten, om gisteren door de tandarts met bruut geweld verwijderd te worden. Niet dat de tandarts een bruut is, integendeel, maar de tand zat toch nog stevig vast en vereiste een behoorlijke krachtsinspanning. Na dik tien minuten was ie er uit. Oh joepie, wat een feest. De rechterkant van mijn gezicht was totaal gevoelloos door de verdoving, dus toen het plaatje in mijn mond werd gedaan, voelde ik ook daar niets van. Het paste en vol goede moed ging ik naar huis.

Toen raakte de verdoving uitgewerkt. Een nog groter feest. Alles in mijn gezicht deed zeer en eten was een nachtmerrie. Dat verdomde plaatje zat me behoorlijk in de weg. Praten deed ik als een dronken tor, mijn tong struikelde om de haverklap over dat akelige ding. Heb je trouwens wel eens een dronken tor horen praten? Nee? Ik ook niet, maar ik stel me zo voor dat dat klinkt zoals ik gisteren probeerde te praten. Er werd een overmatige hoeveelheid aan speeksel geproduceerd, dus ik slikte me wezenloos. Wat ook weer een probleem opleverde, want als mijn tong niet op z’n plaats lag, kreeg ik subiet kotsneigingen. Ja, ik weet het, dit is een zeer smakelijk logje, maar ik ga er van uit dat iedereen zijn lunch inmiddels achter de kiezen heeft. Dus even volhouden nog.

Jongste zoon kwam ’s avonds mee eten en heeft vol overgave de veranderde toestand van mijn mond bewonderd. Vergeleken met wat hij met zijn mond heeft doorgemaakt, stelt dat van mij natuurlijk niets voor, maar toch is hij zeer trots op me. Hij verzekerde me dat ik echt vol moest houden met dat plaatje, omdat een mens gemiddeld drie dagen nodig heeft om te wennen aan vreemde zaken in of aan zijn lijf. Ik geloof hem op zijn woord en houd dan ook stug vol.

De tandarts had gezegd dat het plaatje er ’s nachts uit moest om de wond van de getrokken tand goed te kunnen laten genezen. Klinkt simpel en logisch. Echter, het vereist bijna een medische opleiding om zonder ongelukken een plaatje uit de mond te verwijderen. Maar het is me gelukt. Daar stond ik dan, starend naar het plaatje in mijn hand. Waar moest ik het laten? Uiteindelijk heb ik een glas gepakt, het daarin gedaan en op het aanrecht gezet. Het staarde me grijnzend aan.

Ik ruk mijn blik los en kijk naar manlief, zittend op de bank. Hij heeft al zijn tanden nog, een vrijwel perfect gebit. Om jaloers op te zijn. Hij is gewoon nog als een jonge god. Waar het zijn tanden betreft dan. Ik verplaats mijn blik weer naar het glas met het plaatje en verzucht:

“Dan ben je echt oud hè, als je ’s nachts je tanden in een glas zet.”

 –

11 reacties

  1. zegdanniets said,

    7 februari 2013 at 4:39 PM

    Laatste zin is geniaal!!!!
    Ik hoop dat je nu minder last heb.

    XXX

  2. Desire said,

    7 februari 2013 at 9:34 PM

    Ai … pijnlijk. En niet alleen lichamelijk, lees ik ;-)
    Hopelijk zit alles weer gauw op de goede plek en ontvang je veel steun van manlief met zijn goddelijke tanden ;-)

  3. Mrs. T. said,

    7 februari 2013 at 10:55 PM

    Ach arme jij. Ik hoop dat het plaatje en jij snel vrienden worden.

  4. 8 februari 2013 at 2:33 PM

    Jouw laatste alinea doet het ‘m! Die man van jou….. niet helemaal meer zo piep maar verder, ook buiten zijn gebit om, toch een ‘god’… de jouwe, jij boft er maar mee. Ik zie ‘m nog staan voor dat aquarium… en later bij het koffiedrinken en weer later bij het eten…wat kan die man genieten, dat is pas een feest om te zien!

    Volhouden is vaak de helft van de weg, maar ik heb er alle vertrouwen in dat jou dat wel gaat lukken. En ach, zolang het leven je in tandelijke facetten toegrijnst.. is het wel oke, toch?!

    Fijn weekend!

  5. Trees said,

    9 februari 2013 at 2:09 PM

    Een heerlijk logje over een paar moeilijke dagen pfff.
    Een mens mag zich gelukkig prijzen als hij zijn eigen tanden nog heeft. Ik heb ze nog, hoewel ik wel een paar kiezen kwijt ben, en ze doen het gelukkig nog goed. Vorig jaar na 2 jaar weer eens de tandarts bezocht te hebben had ik weer geen gaatjes. Ik heb altijd gezegd dat ik zolang mogelijk mijn eigen tanden en kiezen wilde behouden. Maar zoals je zelf merkt weet je nooit wat er kan gebeuren.
    Manlief heeft een bovenprothese en (had) een plaatje onder. Jouw beschrijvingen kloppen precies, al die ongemakken had hij ook. Maar hij heeft het eruit gegooid en nooit meer in gedaan… Jammer maar helaas!
    Het gevolg nu, zijn 6 ondertanden die 30 jaar geleden nog zo mooi waren zijn helemaal afgesleten omdat hij daar alles mee ‘kauwt’.
    Je mag trots op jezelf zijn Trui en ach dat glas…ik zou het achter een gordijntje zetten denk ik ;-).

  6. ingeding said,

    9 februari 2013 at 5:46 PM

    welnee.. kan hier ook nie lang meer duren met al dat gebrekkige onderhoud van al die prutstandartsen die ik in m’n leven op m’n pad heb gekregen. m’n moeder had overigens met d’r 20e of zo al een kuntsgebit, dus het staat los van leeftijd.
    heus. ^^
    succes ermee!

    ps had je terug gemaild over dat theekopje.. als je me je browser en versie mailt, weet ik meer..

  7. rietepietz said,

    9 februari 2013 at 6:31 PM

    Ik trek m’n gezicht weer even in de plooi want ik kan hier natuurlijk niét gaan zitten gniffelen om wat je hier schrijft over ernstige zaken het leven betreffende …….Whahaha , die laatste zin…mislukt dus !

  8. sumi said,

    10 februari 2013 at 3:30 PM

    Als jij dat plaatje in kan houden, ben ik supertrots op je! Ik vond het echt Verschrikkelijk (met een hoofdletter dus!) :( ! Hou vol, sis! X

  9. rietepietz said,

    10 februari 2013 at 5:52 PM

    Ondanks m’n gegniffel hoop ik écht dat het nu al véél beter gaat , hou je haaks ;-)

  10. 10 februari 2013 at 9:16 PM

    Nietes! Wees blij met je plaatje. Straks ziet alles er weer gelikt uit. Althans, dat hoop ik voor je. Ik vind je een dappere Dodo.
    Liefs Kakel

  11. hannekelive said,

    11 februari 2013 at 8:07 PM

    ach arme trui, dat het nu al zover met je gekomen is…….. :(


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

